De eerste trip in SU - Reisverslag uit Raalte, Nederland van Ivette Schooten - WaarBenJij.nu De eerste trip in SU - Reisverslag uit Raalte, Nederland van Ivette Schooten - WaarBenJij.nu

De eerste trip in SU

Door: Ivette

Blijf op de hoogte en volg Ivette

17 Maart 2014 | Nederland, Raalte

Zaterdag hebben we onze eerste trip gehad. Het begon om 1 uur waar we met ze allen in een boot stapte de Suriname rivier op. Alleen dit was al een super ervaring. We zijn als eerste naar Nieuw Amsterdam gegaan waar onze reisleider, een toffe man, veel heeft laten zien en verteld over de geschiedenis hier. Het begon allemaal regenachtig en toen we van Nieuw Amsterdam verder met de boot de SU rivier op gingen begon de sibibusi (hevige regenbui). Wel echt super om dit allemaal mee te kunnen maken tijdens zo'n trip. We zijn daarna dolfijnen gaan spotten in de rivier. Als je goed keek zag je ze zo af en toe boven water komen. We legde met de boot aan bij een plantage, ze noemde het Commewijne. Hier hebben we rondgelopen, overheerlijke garnalen geproefd. Deze hebben mensen gevangen en vervolgens laten ze die een lange tijd drogen in de zon. Op de plantage was het wel heel karig, er was 1 school met 25 leerlingen en 7 juffen. En voor de middelbare school moest je met een boot naar een ander gedeelte varen. We hebben hier nog een baby aap gespot, bokito! Daarna zijn we de rivier opgevaren en hebben we nog een poging gedaan tot dolfijnen spotten. Deze keer was het beter gelukt en hebben we er van dichtbij veel gezien. Waauw echt een mooi gezicht en een leuke ervaring!
Tegen de avond aan hebben we weer ergens aangelegd, hier hebben we eerst met ze allen roti gegeten. Ja ja, ik heb netjes wat gegeten hoor, ook al is dit totaal niet mijn favoriete eten.
Vervolgens kregen we een uitgebreide voorlichting over het insmeren en inpakken van onze kleding. Dit alles om muggenbulten te voorkomen.We hebben het zelfs over onze broek en trui moeten smeren.
Eindelijk was het dan zover. We gingen met ze zevenen in een boot, in het donker, zoeken naar kaaimannen. Wat een gevoel om in het donker, in het tropische Suriname te zoeken naar rood/oranje ogen. De man die mee ging had al snel een kaaiman te pakken. Hij heeft een elastiek om de bek gebonden en vervolgens de kaaiman aan een van ons gegeven. Na een tijdje vonden we nummer twee(deze was de baby vorm van de eerste). Bij de kant kregen we de tijd om ze allemaal vast te houden en op de foto te gaan met kaaimannen. Heel eng om dit vast te gaan houden. Maar goed, ik heb mijn angsten even opzij gezet en natuurlijk de kaaimannen als mijn vrienden beschouwd.haha!
Hierna zijn we weer met de boot naar Paramaribo gegaan. Het was echt prachtig om terug te varen, in het donker over de SU rivier. Op zo'n moment besef je echt dat je in SU bent en hoe bijzonder het is dat je zo ver van NL weg bent.
Ik kijk nu al uit naar al die andere mooie trips die we nog tegemoet gaan! Vandaag is het hier Holi Phagwa, het feest van de Hindoestanen hier. Er komt snel een berichtje met een uitgebreid verslag van deze dag en de komende week op stage!
Gelukkig mogen jullie ook al veel genieten van de zon.

Tot snel weer lieve allemaal!

• 17 Maart 2014 - 17:15

Ines. :

Geweldig wat je allemaal meemaakt.
    Leuk verhaal weer.
    Maak er weer een fijne week van.

Lieve groet moeders xxxxx

• 17 Maart 2014 - 22:02

Lars:

Leuk Ivette!
    Heel veel succes weer this week.

We skypen, xxx

• 19 Maart 2014 - 18:58

Truus:

Hoi Ivet!

Wat een leuke trip heb je meegemaakt, met dolfijnen wat een avontuur!
    Je hebt het goed naar je zin, zo te lezen.
    Het was leuk om je te zien afgelopen vrijdag op Skype.
    Veel succes met je stage, geniet er maar van voor je het weet ben je weer terug!

Groetjes en veel liefs uit Raalte, Jan en Truus