Ivette goes on trip in Su - Reisverslag uit Raalte, Nederland van Ivette Schooten - WaarBenJij.nu Ivette goes on trip in Su - Reisverslag uit Raalte, Nederland van Ivette Schooten - WaarBenJij.nu

Ivette goes on trip in Su

Door: Ivette

Blijf op de hoogte en volg Ivette

30 April 2014 | Nederland, Raalte

Lieve allemaal,

Hoe is het met jullie allemaal?? Alle feestdagen goed gevierd in Nederland en zijn jullie ook nog goed aan het genieten van de zon?

Nog maar een maandje verblijven in SU en ik vlieg alweer naar huis. Ik heb de afgelopen weken ontzettend veel gezien en gedaan, echt super tof. Woensdag 16 april heb ik vakantie gekregen van stage voor tweeënhalve week. Er was een boeteviering op stage en met mijn klas en mentor hebben we een brunch georganiseerd. De kids hebben hier zo van genoten, ontzettend gezellig om ook deze situaties met de kinderen mee te maken en ze te zien stralen.

Ik had de vakantie vol gepland met trips hier in SU.
Vrijdags zijn we met ze allen op trip geweest naar de Raleighvallen, een vierdaagse trip. Met een groep van 80 personen vertrokken naar de Raleighvallen. Het was ongeveer zes uur reizen voordat we op de plek waren waar we gingen overnachten. Vier uur met de bus en daarna drie uur in de boot. We hadden echt een leuke, gekke en gezellige reisgids mee die ons vier toffe dagen heeft gegeven. We konden wat vrolijke drankjes halen zei hij, dit zijn de alcoholische dranken. De bootreis was echt genieten, in de korjaal hadden we prachtige uitzichten en geluiden van brulapen. Tijdens de bootreis kwamen we een mega chalet tegen op een eiland, echt super gaaf. En laat dat nou net onze verblijfplaats zijn. Vanuit onze hangmat op Fungu eiland hadden we uitzicht over de Coppename rivier, een van de schoonste rivieren in Suriname. Hier hebben we ons iedere dag in gewassen. Nooit verwacht dat ik dit allemaal ging mee maken. We hebben de 240 met hoge Voltzberg beklommen, een wandeltocht door het tropische regenwoud van ongeveer drie uur. Na intensieve regenbuien die zich regelmatig afwisselde met de warme zon kwamen we aan op de top van de berg. Echt een beeld dat ik niet meer zal vergeten. Met een hoofd vol nieuwe ervaringen en prachtmomenten gingen we weer terug naar ons huis in Paramaribo.
Ik was een dag thuis en stond woensdags alweer klaar om naar Galibi te gaan. Hier ben ik samen met Tessa, Maaike en hun ouders geweest. Na een droge busrit en echt zeiknatte boottocht (niet door regen, maar gewoon het opspattende water) kwamen we aan bij Frans Guyana. Dit is een land naast Suriname. Hier kwamen we twee jongens uit Nederland tegen die ook op de KPZ zitten. Zij lopen stage in Curaçao en kwamen nu voor twee weken naar SU. Echt leuk om elkaar hier te spreken.
We waren natuurlijk nog niet op Galibi, hier moesten we nog een uurtje voor varen. Ook dit was een pracht eiland, met alleen maar zand, palmbomen en blokhutten. Hier heb ik echt genoten van de rust om je heen, iets wat in Paramaribo heel anders is. De dag van aankomst hebben we een wandeling gemaakt over het eiland, de basisschool bekeken en natuurlijk ook apen en spinnen gespot. En of course heb ik ook kennisgemaakt met de spin, alsof het mijn grote vriend was!
In de avond zijn we met de boot gaan varen naar een gebied waar zeeschildpadden waren. We hebben de soepschildpad gezien, onwijs groot. Het moment dat ze eieren leggen, de eieren ingraven en zelf terug gaan in de zee hebben wij mee mogen maken. Zo bijzonder om dat hele proces te mogen zien. Hierna zijn we terug gegaan naar Galibi. Hier sliepen we gewoon in bedden verdeeld over verschillende kamers. Ik sliep bij Tessa en haar ouders, maar aangezien er werd gesnurkt in deze kamer (Tess, jij niet hoor!! Haha) en ik meerdere pogingen had gedaan om in slaap te komen heb ik mijn dekentje meegenomen en heerlijk in de hangmat buiten geslapen. Uitgeslapen kon ik de volgende dag genieten van de mooie natuur op Galibi.

Ook nu was ik weer een dag thuis en vertrokken we met zes uit het huis naar de volgende trip, Blanch-Marie. Een trip waar je helemaal back to basic gaat en ook ervaart hoe het is om zonder de luxe in Parmaribo of NL te leven. Met drie jeeps vertrokken we richting Moseskreek waar we op primitieve manier zouden overnachten. Het kamp waar we aankwamen was alleen al bezet, dus reden we verder naar het volgende kamp, ze noemde dit het bakhuis. Het kamp bestond uit wat houten palen horizontaal en verticaal, hier werd een dekzeil over gespannen, hangmatten eronder en we konden de nacht hier goed doorkomen. Koken op houtvuur, baden in de rivier, kampvuur, laat in de avond op jacht (met geweer en al door de jungle, amazing) en wakker worden met dierengeluiden. Dat laatste werd alleen de eerste nacht niet helemaal waar gemaakt. Wakker worden deden we zeker, alleen niet van dierengeluiden. Het was ongeveer 1 uur, iedereen lag heerlijk te chillen in de hangmat, de meeste sliepen zelfs al, tot het moment dat echt 11 van de 13 mensen op de grond lagen en schreeuwde omdat de palen waren geknapt. Iedereen praatte en keek wat om zich heen, maar sprake van actie tot het maken van iets of lopen naar de reisgidsen was er niet. Dus ik in mijn back to basic pyjama op naar onze jeepchauffeur(reisgids). Ik heb geprobeerd hem wakker te maken, maar deze vent lag in diepe coma. Ik vertelde hem namelijk over ons ingestorte kamp, er kwam een reactie en dat was: oké. En meneer sliep weer rustig verder. No drama, no panic, het was ongelofelijk. Ik kwam niet bij van het lachen…. Toen ben ik maar terug gelopen naar de rest en even verteld hoe de zaken ervoor stonden. Kom ik aan, liggen uk en puk (Lisa en Michael) gewoon nog te pitten in hun hangmat: no spang jongens, wij slapen wel verder!! Hahaha echt geweldig…. Na een aantal minuten werden ook zij wakker en hebben we de andee reisgidsen wakker gemaakt. De enige optie was slapen in de jeep. Na vele houdingen uitgeprobeerd te hebben in de jeep was ik er helemaal klaar mee. Lisa en ik zijn naar Michael gegaan die nog helemaal alleen in het kamp sliep. We hebben geprobeerd drie hangmatten op te hangen. En wat lagen Lisa en ik heerlijk. We hadden Michael vele malen bedankt voor het helpen ophangen, totdat hij zelf ging liggen en we weer op de grond vielen. En nog stug volhouden dat een andere plek wel ging lukken. Na drie keer proberen ben ik dan toch maar in de jeep gaan zitten en heb ik hier de hele nacht in gezeten, gekeken naar de rest die hier ook in sliepen haha. De ochtend hebben we een heerlijk primitief ontbijt gehad, lekker wezen baden in de rivier en zijn we verder gereden met de jeeps naar het volgende kamp. Dat was namelijk het idee van de trip. Je gaat van kamp naar kamp en slaapt de laatste nacht op Blanch-Marie. Dat wil dus ook zeggen dat wc’s NIET aanwezig zijn. Jullie kunnen zelf wel invullen hoe je dit dan wel doet, niet mijn favoriete onderdeel van de trip moet ik zeggen. Het tweede kamp was weer ook weer bezet door mensen. We reden verder naar een plek waar we heerlijk konden relaxen, lekker zonnen, de jongens hebben gevist en voordat we vertrokken lekker wat gegeten. We hebben geslapen in de buurt van Avananvero. Na wat dubbele checks en het kamp aan meerdere zijden verstevigd te hebben heeft iedereen hier heerlijk geslapen. De derde dag zijn we vertrokken naar Blanch-Marie, dit was een klein stukje rijden. We kwamen in vergelijking met de eerdere kampen aan op een resort. Er was een blokhut aanwezig waar we onder sliepen en ook een toilet en douche. Maar als je op een primitieve manier een trip begint sluit je deze ook zo af. Wij hebben ons weer heerlijk gedoucht in de rivier. Hier zijn we naar de Moedervallen geweest. Een van de grootste watervallen in Suriname. Hier konden we lekker in zwemmen en genieten van weer al dat moois wat je in de natuur ziet. Je gaat ook dingen op andere wijze waarderen en sowieso als je op deze trip bent ervaar je SU op een hele andere manier. Dit was echt een trip die ik niet had willen missen, we waren met en kleine groep van 13 met drie gidsen en hebben onwijs veel gelachen met elkaar, wat een avontuur!!
Het mooie aan de trips die ik hier tot nu toe heb gedaan in SU is dat niets hetzelfde is. Er zijn actieve trips en trips met mooie resorts waar je meer gaat bezichtigen en relaxen. Iedere trip heeft zo zijn eigen charme en bijzonderheden.

Ik heb nu nog tot 5 mei vakantie. In de week van 5 mei ga ik nog een aantal dagen naar stage, ik zal deze week voor het laatst op stage zijn. Dat wordt dus nog even goed genieten en leuke dingen doen met de kids.
Voor nu staat er nog een actieve kabelbaan trip op de planning en zullen wij met ze zevenen van de KPZ naar Jaw-Jaw gaan. Hier zullen we naar een school gaan en mogen wij namens de KPZ geld overhandigen van de kerstactie aan deze basisschool.

Nog drie weken en 1 dag en het vliegtuig staat alweer klaar om terug te gaan naar jullie allemaal. Het is hier nu echt nog te mooi en leuk om daar aan te denken. Ik ga hier nog verder met stage en trips. Tot snel allemaal, voor diegene die 5 mei gaan vieren veel plezier. Goed gaan feesten Lars en Niels, over een paar weken kunnen we dat samen weer doen!
Liefs van mij

  • 30 April 2014 - 19:09

    Niels:

    No spang zusje, we chillen hem hier ook hard zoals gewoonlijk

  • 30 April 2014 - 22:01

    Gerrie En Familie:

    Hallo Ivette

    Alles nog indrukwekkend?

    ZO DE VERHALEN DOOR TE LEZEN HEB JE HET NOG GOED NAAR JE ZIN , EN VOORAL NU JE VAKANTIe houd vermaak je je prima en kom je vast tijd te kort
    wij wensen je nog een mooie week en nog veel plezier met het laatste van de stage
    Als het zover is wensen wij jou als je huiswaarts gaat een goede vlucht.

    Veel liefs en de groeten van Wil Gerrie Dennis en Kim Laurens



  • 02 Mei 2014 - 21:06

    Ines. :


    Lieve Ivet
    Wat een geweldig verhaal weer.
    En een belevenis geniet nog van de
    Mooie tijd daar en van de lieve kinderen.
    Tot gauw op skyp.
    Liefs xxx mams

  • 03 Mei 2014 - 14:27

    Ans Hulshof:

    Hoi Ivette,

    Super verslag, dit had je niet willen missen.
    Nog ruim 3weken en dan zit het er al weer op, de tijd vliegt.
    Een periode in je leven om nooit te vergeten.
    Veel succes verder en een mooie afsluiting daar.
    Goede terugreis, die dag vliegen wij uit Andalusië terug van een
    10 daagde vakantie.

    Liefs van Ben en Ans

  • 10 Mei 2014 - 11:12

    Ester:

    Hoi nichtje,
    Wat een avontuur zeg! Erg leuk om jou op deze manier te volgen.
    Het lijkt nu alsof we als je terugkomt alles al van je weten, maar volgens mij valt er dan ook nog genoeg te vertellen. Wauw, wat een reis en wat een ervaring zeg!
    Geniet nog deze laatste twee weken en pas goed op jezelf.

    Liefs van Ester

  • 12 Mei 2014 - 23:54

    Mariet Van Schooten:

    Hallo Ivette
    Wat geweldig om met jou mee te lezen ,hoe super je het ervaart ,hoe goed het met je gaat ,je zelfs aangeeft nog even niet aandenken dat het er bijna opzit, wie had dit kunnen denken, ik ben super trots op jou,geniet nog van de dagen die nog resten.
    Goede reis terug en een dikke knuffel tante Mariet

  • 15 Mei 2014 - 17:30

    Leo:

    Lieve Ivet!

    Zo leuk dat we laatst even hebben geskypt en om jou belevenissen en avonturen te hebben gehoord:)
    Geniet nog even goed... want het aftellen is nu toch bijna begonnen!
    Wat zal dat ook dubbel zijn..om het mooie Suriname uit te zwaaien met al die mooie belevenissen, de lieve kinderen/leraren, jou 'nieuwe' vrienden daar (waarvan je gelukkig de meesten in Nederland weer kan opzoeken:) en je huisje etc..! Weet dat de herinneringen blijven, voor altijd!
    Heel knap dat je dit hebt gedaan, je mag trots op jezelf zijn:)
    En natuurlijk is het ook weer fijn om straks weer hier te zijn & iedereen weer te kunnen zien!!

    Alvast een goede reis & zet 'm op..

    Veel liefs van mij (ons)





  • 17 Mei 2014 - 12:41

    Harr:

    Hoi Ivette,
    Wat een geweldig mooi verslag wat een mooi avontuur.
    Geniet nog even van alles.

    Goede reis terug.

    Liefs Harrie en Truus,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Raalte

Ivette

3 maanden SURINAME

Actief sinds 11 Feb. 2014
Verslag gelezen: 527
Totaal aantal bezoekers 9470

Voorgaande reizen:

25 Februari 2014 - 22 Mei 2014

SURINAME

Landen bezocht: